Användbara tips inför din arbetsintervju
Det är få saker som kan göra en så nervös som en viktig arbetsintervju. Att presentera sig själv och sina meriter för en potentiell framtida chef kan kännas läskigt, även för de som gjort det förut. Men oroa dig inte! Övning (och några riktigt bra meningar) ger färdighet för att kunna gå in i konferensrummet och utstråla självsäkerhet samtidigt som du gör ett bra intryck!
För att hjälpa dig med dina förberedelser har jag sammanställt några användbara formuleringar som du med all säkerhet kommer ha användning av under intervjun. Träna på att berätta kortfattat om dig själv, dina styrkor, tidigare erfarenhet och varför du vill ha jobbet för att öka dina chanser!
Berätta om dig själv
Under din arbetsintervju kommer den som intervjuar dig vilja få en bild av vem du är för att se om du passar in i teamet. Du måste därför visa upp din personlighet och lyfta fram varför du är härlig att arbeta med.
Några exempel på adjektiv du kan använda när du berättar om dig själv:
Lättsam: En avslappnad person som lätt kommer överens med andra.
Ambitiös: Hög arbetsmoral och driven
Lojal: En pålitlig person som det går att lita på
Pålitlig: Någon att räkna med och som är bra på att hantera ansvar
Ärlig: En person som talar sanning och vågar uttrycka sin åsikt
Fokuserad: Någon som är effektiv och får mycket gjort
Metodisk: En logisk person som lägger märke till detaljer
Proaktiv: Tar gärna egna initiativ och är drivande
Du kan säga: “Jag får ofta höra att jag är lättsam” eller ”Jag är en lättsam person som kommer bra överens med de flesta”.
Om du vill lägga extra vikt vid något kan du lägga till mycket, extremt eller väldigt. (”Jag är extremt pålitlig” eller ”Jag är en väldigt ärlig person”.)
Beskriv dina styrkor
Personen som intervjuar dig kommer att vilja veta vad du anser är dina främsta styrkor. Varför? Arbetet kräver vissa egenskaper och arbetsgivaren vill veta om du matchar dem.
Egenskaper och förmågor som brukar vara eftertraktade:
Organiserad
Stresstålig
Problemlösare
Kommunikativ
Internationella erfarenheter
Språkkunskaper
Entusiastisk
Du kan säga: “Jag är bra på att arbeta i högt tempo/under press och är van att arbeta mot en deadline” eller ”En av mina styrkor är att jag är en bra problemlösare/är väldigt entusiastisk/pratar flytande engelska”.
Tidigare erfarenheter
Om du har tidigare arbetslivserfarenhet ska du framhäva det och berätta hur det är relevant för tjänsten du söker. Det kan även vara viktigt att lyfta fram din utbildning, exempelvis om du studerat utomlands.
Du kan säga:
Jag har jobbat som servitris/ butikssäljare/lärare i fem år.
I sju år arbetade jag som butik, varav fem av dem som butikschef.
Jag har studerat på University of Queensland.
Jag har jobbat som jurist på Anderson och Assoc.
Var beredd på att förklara de viktigaste punkterna i ditt CV och ge exempel.
Berätta om dina mål och varför du söker jobbet
Det är nu du ska berätta varför du söker jobbet och varför de ska anställa just dig. Du kanske vill utveckla något speciellt eller har ett stort intresse för branschen.
Du kan säga:
Jag vill fortsätta utvecklas som lärare/skribent/säljare.
Min ambition är att klättra vidare inom organisationen.
Jag tror jag är perfekt för rollen och att jag kommer passa bra in i teamet därför att…
Det är viktigt att göra ett starkt avslut för att verkligen övertyga företaget att det är just DU som ska få jobbet. Men akta dig för att prata för mycket. Om du redan har övat in bra och genomtänkta svar kan du hålla dig kortfattad men slagkraftig på samma gång.
Lycka till på din arbetsintervju!