En nybörjarguide till K-pop
Jag har älskat K-pop, en musikgenre från Sydkorea, sen gymnasiet. Min dåvarande bästa kompis älskade en grupp som heter Girl’s Generation och hans besatthet smittade av sig på mig. Ju mer jag lärde mig om de stora K-popgrupperna och hur industrin bakom fungerade, desto mer intressant blev det. Det här är min nybörjarguide till K-pop.
Underhållningsföretag
I K-popvärlden är alla grupper ihopsatta. Grupperna går igenom en intensiv process med övningar och repetitioner för att se till att de är perfekta när de lanseras. S.M.Entertainment och YG Entertainment är de största företagen i branschen och är mer eller mindre som skivbolag. S.M.Entertainment ligger bakom grupperna H.O.T, S.E.S. och Girl’s Generation medan YG Entertainment fokuserar på grupper med en hiphopbakgrund.
Repetitioner
”Idols”, som K-popgruppmedlemmarna är kända som går igenom intensiva repetitioner, och till och med estetiska förändringar, för att se ut som en enhetlig grupp. Men hur startar allt? I musikindustrin i västvärlden brukar allt starta när artisten börjar få uppmärksamhet online. Skivbolag får då upp ögonen för dem och erbjuder dem potentiellt ett skivkontrakt. I K-popvärlden ser processen lite annorlunda ut. Unga personer som drömmer om att bli en nästa ”Idol” kommer själva till skivbolagen och går igenom flera intensiva auditioner. Efter att de blivit valda repeterar de i månader, om inte år, innan de får börja uppträda.
Grupper
Grupperna är det mest fascinerande med K-pop. Fler än 240 grupper har debuterat de senaste åren, och många har blivit väldigt framgångsrika utanför Sydkorea. Det finns både manliga och kvinnliga grupper, och de brukar vara stora i jämförelse med västerländska. Det finns K-popgrupper som har haft så många som 40 medlemmar, till exempel NCT group. Vissa bolag skapar stora grupper, som EXO, så att hälften kan uppträda i Sydkorea medan den andra hälften kan uppträda i Kina. K-pop var från början ett sydkoreanskt fenomen, men genren är numera så populär att fler och fler medlemmar i K-popgrupper kommer från utanför Sydkorea. Unga människor från Kina, Japan och Australien går på auditioner med hoppet om att bli en ”Idol”.
Musikgenre
K-pop har något för alla. K-pop har rötter i popmusik men tar in allt fler referenser från soul, rap, rock, R&B och till och med funk. När genrens popularitet har ökat runt om i världen har den också börjat reflektera publikens olika smak. (Det bästa sättet att få en känsla för de olika musikinfluenserna är att lyssna på en K-pop spellista, som den här.)
Musikvideos
Medan musiken är viktig är K-pop en väldigt visuell genre. Videorna har en stor budget och är perfekt koreograferade. I videorna får de mest populära gruppmedlemmarna stå i centrum. Videon för ”I Got a Boy” av Girl’s Generation vann ”YouTube Best Video of 2013” och slog superstjärnan Lady Gaga.