Ny på jobbet? – 8 tips på bästa starten
Ny på jobbet? Första dagen på nya jobbet är som första dagen i skolan: du tänker extra mycket på vad du ska ha på dig och undrar om du kommer passa in. Detta är helt normalt, (och nej, du ser inte tjock ut i den tröjan). För att hjälpa dig genom din första vecka på nya jobbet har vi listat upp 8 tips på hur du får bästa starten på nya jobbet!
1. Var inte sen!
Kanske låter detta tjatigt, men det är nyckeln till framgång! Som Woody Allen en gång sa ”att dyka upp är 80 procent av ens framgång”. Det är så enkelt: kommer du i tid visar du din chef att du fortfarande är den ansvarstagande, noggranna människa som du visade upp under intervjun.
2. Rätt kläder
När du nu har blivit anställd är det dags att klä sig rätt. Det är alltid bättre att klä sig lite för fint än att känna sig nedklädd. Men kom ihåg att titta på vad andra har på sig för att skapa dig en uppfattning om vad som fungerar och inte. Ett tips är att höra av dig till din närmsta chef innan du börjar för att ta reda på företagets ”dress code”. Det underlättar!
3. Lyssna, lyssna, lyssna
Information, information och När du är ny på jobbet kommer du att behöva ta in och lyssna på nya saker hela tiden. Det är därför viktigt att lyssna och försöka komma ihåg så mycket det bara går, även om det är svårt. Jag vet! Försök även att komma med frågor om du har några funderingar, det visar bara på att du är nyfiken och intresserad (mer om detta under nästa punkt).
4. Fråga, fråga, fråga
Om du har frågor eller funderingar, tveka inte på att fråga. Det är nu du har chansen att fråga! Det är nu du är ny på jobbet och ska lära dig. Tänk på att din chef och dina medarbetare kommer vara mer villiga att svara på dina frågor nu när du är ny, än senare när du förväntas kunna allt. Våga fråga! Det finns faktiskt inget mer pinsamt än en situation där du måste erkänna att du inte förstod genomgången av en arbetsuppgift som en kollega gick igenom flera månader tidigare. Tänk på det!
5. Ta reda på vad du kommer göra
Vet du dina exakta arbetsuppgifter? Kanske inte? Se då till att ta reda på det under den första veckan. Sätt dig ner med din chef och se över din jobb-beskrivning och återigen FRÅGA om du inte förstår allt som står. Det kommer i sin tur leda till att du inte behöver fråga om allt hela tiden, du har ju koll nu!
6.Utforska området
En del av att känna sig mer hemmastadd är att lära känna området där kontoret ligger. Var kan man köpa lunch? Finns det ett apotek i närheten? Och var ligger egentligen det där cafeét alla pratar om i lunchrummet? Att ta reda på dessa saker kommer att få din arbetsdag att kännas mycket lättare. Nu kan du hänga med i konversationerna i lunchrummet och om någon frågar om du kan köpa en kaffe så är det inga problem, du hittar ju nu!
7. Lämna ditt privatliv hemma
Vi har alla varit här: när telefonen plingar och vibrerar av kompisar som vill veta hur första dagen på nya jobbet var. Men oavsett hur lockade det än må vara att svara och skicka snaps, försök att släppa telefonen första dagen. Allt fokus ska ligga på nya jobbet och dina kollegor. Det är superviktigt att göra ett gott första intryck och då vill du hålla dig ifrån din telefon, det kan jag lova!
8. Säg ”Hej, trevligt att träffas” högt och tydligt
Kanske är du lite blyg första dagen, det är helt normalt – att träffa nya människor och vara trevlig kan till och med få en super extrovert person att känna sig blyg. Men något som är viktigt är att försöka glömma bort sin blyghet. Tänk att alla på det kontoret du kommit till också en gång varit nya. Försök även att komma ihåg dina kollegors namn, även om det är svårt. Det finns ju ingenting mer pinsamt än att behöva fråga efter ett namn en extra gång om man är ny på jobbet.