GO Blog | EF Blog Sverige
Läs det senaste om resor, språk och kultur från EF Education First
MenuGratis broschyr

Modestereotyper: En världsturné

Modestereotyper: En världsturné

Vi vet alla att stereotyper inte ljuger. Här är min personliga och universella (eller inte?) mode- och livsstilstereotyper i världen.

NEW YORK

Hon bor i den coolaste staden i världen och hon beter sig som att det inte är en stor grej. Den förståndiga New Yorkern gör vardagligt chic á la cool: tryckt t-shirt, läderjacka och en hipster hatt den enda stilen värd att känna till. Hon använder yttrande smycken religiöst men ser till att detaljerna är det som uppmärksammas av hennes outfit. Hon kanske ser cool ut på ett “jag vaknade precis och slängde på något” typ av sätt men chansen är att hennes klädsel är mer igenomtänkt än du tror.

LOS ANGELES

För den avslappnande LA babe handlar allt om yoga, detox drinkar och konstant solsken. Med en vardaglig uniform som består av flowy kjolar (eller shorts), 70-tals solglasögon och en stor soja-mjölk decaf latte, glider hon runt Golden Coast – förmodligen i en hybrid cabriolet. Hon är smått bipolär, ena halvan av henne vill shoppa vintage och vara miljövänlig medan den andra halvan vill släppa loss i de exklusiva Rodes Drive butikerna. Ingen kan få hampakläder och diamanter att bli en så naturlig kombination.

LONDON

London är som New Yorks lillasyster – lite mer av en rebell och lite djärvare i hennes modeval, både när det kommer till färger och detaljer. Hon försöker att vara så unik som möjligt och avvika sig själv från – vad hon tycker – än hennes mer kommersiella NYC-syskon. Ena dagen är det grunge, nästa dag klär hon upp sig som att hon ska till drottningens födelsedagsfest. Hur som helst finns det alltid en edge till London-tjejen. Eller så har hon bara fått nog av allt regn.

PARIS

Den parisiska fashionistan kombinerar svart och vit klassisk elegans med glänsande röda detaljer som den subtila röda klacken från ett par av klassiska Louboutins (eller putande Venetianska röda läppar). Ett par stora Dior solglasögon och hon kan lätt ignorera resten av världen medan hon fortsätter med sina viktiga ärenden, som att välja vilken macaron som passar bäst till hennes café au lait. Trots den envisa stereotypen använder hon sällan under-armen-bagetten som ett dagligt tillbehör.

TOKYO

För att återuppleva sina barndomsdrömmar får Tokyo-tjejen inspiration från modedistriktet Harajuku. Hon använder sig av olika galna hårfärger varje vecka och ÄLSKAR att klä ut sig till Sailor Moon (vem skulle inte gilla det?) eller prova på olika stilar av “Lolita” (en populär japansk stil). När det kommer till pris, fejk solbrännor eller Hello Kitty detaljer tror hon att “more is more” är vägen man bör ta.

Se din favoritstereotyp live!Läs mer
Bli uppdaterad inom resor, språk och kultur i GOs nyhetsbrevRegistrera dig