10 MISSTAG ATT UNDVIKA NÄR DU JOBBAR UTOMLANDS
När du ska jobba utomlands eller i team med människor från hela världen kanske inte dina kollegor inte ser världen på samma sätt som du. Undvik dessa tio misstag så kommer du att upptäcka att din arbetserfarenhet i utlandet går som tåget och du undviker kulturkrockar som kan skapa spänd stämning eller leda till att avtal inte sluts.
1. RYSSLAND
Skaka aldrig hand när ni går igenom en dörröppning. Åh, och le inte för att vara artig, då kommer du inte att betraktas som uppriktig.
2. KINA
Nå inte ut med endast en hand. Kom ihåg att ta emot och erbjuda ett visitkort med båda händerna.
3. BRASILIEN
Var inte för professionell. En blandning av professionellt och personligt är en del av affären.
4. JAPAN
Ordet “nej” är används sällan. Men det kan antydas, till exempel genom att säga att “något kan vara svårt”, vara tyst, eller ändra riktning på samtalet.
5. ITALIEN
Klä dig inte slarvigt, tvärtom – se till att du är välklädd och välvårdad, alltid! I Italien är stil grundläggande.
6. FRANKRIKE
Ta det inte personligt och förvänta dig att bli avbruten. Det är ett naturligt sätt att kommunicera, så ta det som en positivt tecken på att din affärspartner är intresserad av dig eller din idé.
7. TYSKLAND
Kom inte sent. Vårt viktigaste tips? Kom i tid. Alltid.
8. SPANIEN
Bli inte förvånad om ett kontor stänger två timmar mitt på dagen. Eller om folk dyker upp vid 10:00 på morgonen och går hem efter 19:00 på kvällen. Det är en del av (arbets)kulturen.
9. USA
Ge inte ett svagt första intryck och se till att du har ett bra handslag. Applicera rätt mängd tryck, håll kvar lagom länge ha ögonkontakt när du skakar hand; det kan ha en inverkan på hela affärsutbytet.
10. ENGLAND
Var inte oförskämd. Artighet är nyckeln. Och kom ihåg att du som utlänning kan ha svårt uttyda negativa uttalanden – de förpackas ofta i många artiga formuleringar.
Nyckeln till att jobba utomlands är att vara lyhörd och ta seden dit man kommer.