Hur sociala medier kan förbättra ditt jobbsökande
Sociala medier är troligtvis dagens mest nödvändiga redskap. Det genomsyrar alla delar av våra liv, med allt från att ha kontakt med vänner till att bli uppdaterad om de senaste nyheterna. Sociala medier kan även vara till hjälp när du söker jobb. I ett inlägg som du hittar här kan du inspireras ytterligare av hur du kan söka jobb genom sociala medier. Men först ger jag dig fem smarta knep för hur du kan lyckas klättra på karriärstegen, och få ett jobb genom sociala medier.
1. Gå med i LinkedIn grupper
Vi vet alla att LinkedIn är platsen att hänga på för allt som är karriärsrelaterat. Här kan du pimpa ditt CV och möta människor inom din bransch. LinkedIn är egentligen den enda digitala källan som du behöver i ditt professionella liv, något många har koll på. LinkedIn-grupper är däremot något som det inte läggs tillräckligt med fokus på.
LinkedIn-grupper är skapade för att likasinnade personer inom samma bransch ska kunna diskutera gemensamma teman – lite som ett online forum. Att gå med i dessa grupper kan ge dig en inblick i branschen och du kan dessutom få lite tips och trick som du kan använda för att imponera på din potentiella chef under din nästa jobbintervju. Dessa grupper är dessutom en bra plats för chefer att leta talanger och få en känsla för din branschkunskaper på.
2. Få aktuella nyheter
Sociala medier som Facebook och Twitter är perfekta för att uppdaterad dig om de senaste nyheterna. Oavsett om det gäller klimatförändringar eller det senaste om en kändis, sociala medier hjälper dig att hålla dig uppdaterad. Faktum är att hela 51% av alla personer som har åtkomst till internet använder sociala medier för nyheter, och där ligger Facebook i topp! Tänk på att många av dessa nyheter kan hjälpa dig att bli mer insatt i din framtida bransch.
3. Lär dig om företagets kultur
Sociala medier kan även, ge dig en liten inblick i dagliga händelser på ett företags kontor. Det i sin tur kan leda in dig i företagskulturen. Detta gör att du som letar jobb kan göra ett bättre beslut innan du väljer att söka jobb där. Du kan också kika på de anställda och chefernas Facebook-sidor för att få en känsla av hur de är.
4. Ta reda på kundnöjdhetsnivån hos ett potentiellt företag
Sociala medier, till exempel Facebook, kan agera vakthund för företag och öka deras öppenhet mot kunderna. På företagets sidor kan de ge återkoppling på allt från klagomål till positiva kommentarer. Titta på hur företag tar hand om kundernas önskemål och krav. Sättet de gör det på pekar på hur de är och om det är ett företag som du vill bli del av.
5. Kom in på en rekryterares radar
När sociala medier blir allt mer integrerade i våra dagliga liv är det inte ovanligt att rekryterare lägger upp sina kontaktuppgifter på LinkedIn- eller Twitter. Likväl brukar rekryterare leta bland LinkedIn-profiler efter potentiella kandidater. Det gör att du som söker jobb genom sociala medier enkelt kan komma i kontakt med dessa rekryterare.