8 tips för att lyckas med grupparbeten
I skolans värld och ute på många arbetsplatser blir grupparbeten en allt vanligare arbetsform. Att jobba tillsammans med andra kan vara ett mycket effektivt sätt att uppnå goda resultat, men det ställer höga krav på att kunna samarbeta. Grupparbeten kan lätt leda till tjafs och ofta upplever en person att den får dra hela lasset själv. Det tycks alltid vara någon som har svårt att passa tider, lyssna på andra eller ta egna initiativ. Känner du igen dig? Grupparbeten kräver helt klart övning, men det finns knep som gör att ni undviker att bli osams och istället lägger energin på att göra ett riktigt bra jobb. Här är tips på hur ni bemästrar konsten att samarbeta och lyckas med ert grupparbete!
1. Lär känna varandra
Alla är lite extra på bra något särskilt och som grupp har ni därför tillgång till många kompetenser som på olika sätt kan bidra till projektet. Innan ni påbörjar arbetet kan det därför vara en bra idé ta reda på varandras främsta styrkor och svagheter. Låt alla berätta vad de tycker om att göra och vad de är mindre bra på. Genom att lära känna varandra bättre minskar ni risken för att överaskningar dyker upp längst vägen som gör att ni blir besvika och irriterade på varandra.
2. Lägg upp en tidsplan
När ni har en fått en uppfattning om hur ni kommer att fungera tillsammans som grupp är det dags att lägga upp en tidsplan. Börja med att fastställa omfattningen av projektet och sätt sedan upp delmål hela vägen fram till deadline. En tydlig tidsplan där det framgår när olika moment bör vara avklarade gör att ni slipper stressa er igenom hela arbetet. Stress är ofta är en bidragande orsak till att det uppstår slitningar i gruppen och att resultatet inte blir som planerat.
3. Ta en paus
Något som är superviktigt under intensiva perioder är att komma ihåg att ta pauser. Ingen orkar sitta flera timmar i sträck med en och samma uppgift och det brukar inte heller leda till att man blir särskilt nöjd. Trots att ni har mycket att göra behöver ni småprata om annat över en kaffe med jämna mellanrum för att hålla energinivån uppe. För få pauser leder ofta till att onödiga konflikter uppstår, speciellt när alla är trötta eller hungriga.
4. Respektera varandra
Att vara ödmjuk och visa respekt för varandra bör alltid vara en självklarhet, men dessvärre är det inte alltid så. Just grupparbeten kräver att man tänker lite extra på att problem har lika många tänkbara lösningar som det finns personer i gruppen. Det är därför viktigt att lyssna på varandra och acceptera att alla inte alltid tycker lika. Bra gruppdynamik bygger framförallt på att alla känner att det är okej att uttrycka sin åsikt och att alla respekterar den. Sen är det självklart viktigt att alla drar sitt strå till stacken och var och en sätter sina egna gränser för vad man tycker är okej och inte. Men var snälla mot varandra och behandla dina gruppmedlemmar som du själv vill bli behandlad.
5. Våga be om hjälp
Detta hänger ihop med att lära känna varandras främsta styrkor. Nyttja det faktum att ni är bra på olika saker och våga be om hjälp från den som du tror har bättre kunskaper än du. Ni stärker också varandra genom att låta alla känna att deras roll i gruppen är värdefull. Ett knep för att driva framgångsrika projekt är att vara ödmjuk inför sin egen okunskap och våga be om hjälp när man kör fast.
6. Umgås utanför arbetstid
För att stärka teamkänslan och lära känna varandra på ett mer personligt plan bör ni boka in ett tillfälle (eller två, eller tre) där ni umgås även utanför arbetstid. Ät en trevlig middag, utmana varandra i bowling eller varför inte gå på ett gruppass tillsammans? Helt plötsligt hittar ni nya intressanta samtalsämnen att prata om och det kanske visar sig att du och din arbetskamrat har växt upp i samma område eller att ni båda är galna i att resa.
7. Använd tiden effektivt
Försök att använda tiden effektivt när ni arbetar tillsammans och se till att hålla er till tidsplanen. Börjar ni halka efter kommer stressen in i bilden och det bidrar ofta inte till en god stämning. Planera inte bara grupparbetet i helhet utan gör också en to-do list för varje arbetspass, så att alla vet vad som behöver göras och hur ni ligger till i förhållande till tidsplanen. Listor får en också att känna sig lite extra duktig, då man vid dagens slut kan bocka av punkt för punkt tillsammans!
8. Ha en jämn arbetsfördelning
Att dela upp arbetet mellan sig och jobba individuellt är inte en bra idé. Då ni går miste om alla dessa grymma fördelar med att ha varandra. Hela poängen med att arbeta i grupp är att tillsammans slå ihop era kloka huvuden för att komma fram till ett resultat som kanske tagit längre tid på egen hand. Dock innebär det inte att ni måste ta minsta lilla beslut tillsammans eller skriva en hel rapport sittandes bredvid varandra. Se till att ha en tydlig arbetsfördelning och jobba till viss del enskilt. Men nyckeln till att lyckas med ett grupparbete är att hela tiden stämma av med varandra och ta stora beslut som påverkar projektet i helhet tillsammans.
Lycka till!